Meghalaya - 1
Zdroj: Profimedia
Podivuhodná příroda

GALERIE: Mosty tady rostou samy! Nejsou z cihel ani betonu

V indické oblasti Méghalaj napadne ročně až 12 metrů srážek. Jedná se tak o nejmokřejší místo na světě zapsané dokonce i v Guinessově knize rekordů. V tamní divoké přírodě by běžné stavby neměly možnost silné bouřky a povodně přežít. Už po staletí se tady proto mosty budují zcela netradičním způsobem.

6 fotek
Domorodý kmen Khasi se životu v divokých horách musí spoléhat na svou vynalézavost. Způsob, jakým staví mosty, je toho důkazem. Během monzunové sezóny, která trvá od června do září, je to tady docela peklo. Řeky se tady vylejí z koryta, zaplaví údolí a jeho obyvatele odříznou od světa.

V minulosti se ke stavbě mostů používal bambus. Takové stavby však velký příliv vody nemohly ustát a vcelku rychle nebylo po mostě ani vidu, ani slechu. Domorodci to tedy zkusili něco nevídaného. Ke stavbě mostů začali používat kořeny fíkovníku pryžodárného. Jsou totiž dostatečně ohebné, aby se uvázat, omotat a tvarovat do potřebné podoby.

Proces to ale vůbec není jednoduchý. Trvá to 10 až 30 let, než začne strom připomínat most. Když se nakonec vše podaří, vydrží taková stavba po celá staletí. Čím je starší, tím je pevnější a podle National Geographic unese i 35 lidí najednou. Nikdo sice přesně neví, kdy se takové mosty začaly objevovat, jisté jsou však dvě věci. První písemná zmínka je sto let stará a věří se, že nejstarší mosty můžou mít i přes 500 let.

Tradičně se začne tím, že se na obou březích vysadí stromy. Pak se postaví pomocný dřevěný most, který pomůže kořenům najít si cestu na druhý břeh. Když jsou kořeny už dostatečně dlouhé, zasadí se na druhé straně do země. Most je stále živý, postupem času sílí a zezelená.

V poslední době se ale místo tradičního způsobu začaly objevovat i kovové a lanové mosty. Je to jednodušší, rychlejší a levnější. Nicméně jsou i tací, kteří se tradici snaží uchovat. Nad nejznámější most, který má dnes dva patra, se „staví“ třetí. Měl by být hotový do deseti let. Prozatím dvoupatrový most je dnes důležitou turistickou atrakcí regionu.

Autor: kap

Diskuze